Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

押忍!闘え!応援団 ~ Osu! Tatakae! Ouendan

うなぎ丼 ♨ UNAGIDON

tiistai 8. joulukuuta 2009

押忍!闘え!応援団 ~ Osu! Tatakae! Ouendan


Haluisin kirjotella pienen pätkän yhdestä mun kaikkien aikojen suosikkipelistä Nintendo DS:lle, Osu! Tatakae! Ouendan.

Peli ilmestyi Japanissa vuonna 2005, mutta taisin itse tutustua siihen vasta 2006 vuoden alkupuoliskolla. Peli on siis täysin japaninkielinen, ja sitä ei ole myynnissä Suomessa, vaan se on tilattava esimerkiksi aasialaisesta verkkokaupasta. Itse tilasin pelin Play-Asia:sta.

Osu! Tatakae! Ouendan on rytmipeli, jossa menevän japanilaisen musiikin tahtiin naputellaan DS:n ruudulle ilmestyviä ympyröitä. Musiikki pelissä on todella monipuolista; uusimpia hittejä sekä japanilaisia klassikoita. Peli on todella koukuttava, ja siinä riittää haastetta. Vaikeustasoja on neljä, joista kaikista vaikein tuntuu miltei mahdottomalta kun peliä alkaa pelaamaan, mutta joka kuitenkin on täysin mahdollinen muut tasot läpi pelattuaan. Tasoja aukeaa aina sitä mukaan kun on edellisen päässyt läpi. Pääsin pelin viimeisen tason kokonaisuudessaan läpi oman DS-konsolin hankittuani syksyllä 2006 - voi sitä voitonriemua! ;-D


Helmikuussa 2007 pelille julkaistiin jatko-osa nimeltään Moero! Nakketsu Rhytm Damashii - Osu! Tatakae! Ouendan 2. Peli oli tietenkin pakkohankinta, ja ostin sen kesällä 2007 kun kävin kuukauden reissulla Japanissa. Peli oli mahtavaa matkaseuraa pitkillä ja hitailla junamatkoilla, ja sainkin sen pelattua läpi japaninmatkan aikana. Viimeiset tasot taidettiin läpäistä vielä lentokoneessa kotimatkalla.

Se miksi pelin kakkososa oli nopeampi läpäistä johtui varmasti siitä, että formaatti oli tuttu. Toinen merkittävä seikka on se, että ykkösosan heikkouksia oli paranneltu tähän uuteen versioon. Yksi suurimmista eroista oli se, että biisien alkuintrot pystyi kelaamaan ohi. Tämä uudistus tuli kyllä tarpeeseen, kun oli ykkösosan viimeisen biisin tuskallisen pitkän alkuintron joutunut kuuntelemaan kymmeniä, jos ei jopa satoja kertoja ennen biisin läpäisemistä...

Osu! Tatakae! Ouendan ei ole vain päätön rytmipeli, vaan siinä on ihan oikea juonikin. Ouendan tarkoittaa japanilaista miehistä koostuvaa kannustusjoukkoa ja peli pyöriikin heidän ympärillään.

Pelissä kartalta valitaan aina tarina, joka halutaan pelata. Tarinoita ilmestyy kartalle sitä mukaan, kun edellisiä pääsee läpi. Peleissä on myös muutamia salabiisejä.

Kun tarina on valittu, näkyy DS:n ruudulla sarjakuvina kerrottu tarina, jonka päätteeksi tarinan päähahmo huutaa kannustusjoukkoa apuun ratkaisemaan tätä piinaavan ongelman. Ongelmat ovat hyvin erityyppisiä ja tarinat yleensä hauskoja. Kun kannustusjoukot (ouendan) saapuu apuun, alkaa taustalla soimaan biisi. Jos pysyy biisin rytmissä mukana, tarinassa ollut ongelma alkaa pikkuhiljaa ratketa. Biisi on jaettu n. 3-4 osioon, joista jokaisen jälkeen tarina jatkuu oman suorituksen mukaan joko ongelman ratkeamisella tai feilaamisella.

Se miksi mieleni teki juuri nyt kertoa tästä kyseisestä pelistä johtuu siitä, että ostin juuri Prisman alennuslaarista pelin englanninkielisen version. Peli maksoi vain n. 12 euroa, joten sen raaskin vihdoinkin ostaa. Aikaisemmin en ole sitä viitsinyt hankkia, sillä se mitä olen nähnyt/kuullut/kokeillut ei ole ollut kauhean positiivistä. ^^; Jos kuitenkin pelityyppi kiinnostaa, suosittelen kiirehtimään Jyväskylän Seppälän Prisman peliosastolle; siellä oli vielä useita kappaleita jäljellä! Kaupan päälle tuli vielä kahden vuoden takuu pelille, jota myyjäkin oikein ääneen ihmetteli! :-D

Englanninkielinen versio, Elite Beat Agents, ilmestyi loppuvuodesta 2006. Perusidealtaan peli on samanlainen kuin esikuvansa; tarinat vain ovat englanniksi, sijoittuvat pääasiassa länsimaihin ja musiikki koostuu U.S.A.:n listahiteistä. En ole vielä tätä kovin paljoa pelannut, sillä alkoi heti alkuunsa rasittamaan noi biisit. ;-D Kyl tääkin vielä pitänee läpi silti pelata!

Sen sijaan että Elite Beat Agentsissa pyydettäisiin kannustusjoukkoja apuun, pyydetäänkin apuun pelin nimensä mukaisesti agentteja.

Positiivista Elite Beat Agentsissa on se, että moninpeliä pelatessa tarvitaan vain yksi pelikortti käyttöön, joka voidaan sitten langattomasti jakaa muille pelaajille. Japanilaisessa esikuvassaan ja sen jatko-osassa moninpeliä pelatakseen tarvitsee jokaisella pelaajalla olla oma peli.






Ei tästä nyt ihan kauheen pieni kertomus tullutkaan ja en tiedä saiko noista selostuksista mitään selvää, mutta ehkä tosta videosta saa jonkinlaisen kuvan pelistä. Suosittelen näitä japaninkielisiä versioita lämmöllä kaikille rytmipeleistä kiinnostuneille! Jos vain yhden pelin haluaa hankkia, kannattaa melkein tilata tuo kakkososa, sillä sitä on paranneltu niin kriittisissä kohdissa ykkösosaan verrattuna. Ei lennä DS:kään niin helposti seinään kun ei tartte niitä introja joka kerta kuunnella... :-D


Tää oli mun yhdeksäskymmenes yhdeksäs postaus. Ens kerralla ois luvassa järjestysnumeroltaan 100:s postaus! En tiedä onko tässä nyt sit kovinkaan paljoo aihetta juhlaan, mut teenpä silti semmosen juhlapostauksen! Vaikka kaikki mun postauksethan nyt on tietty aina aiheeltaan yhtä juhlaa!! ;-))

Oon halunnut pitkään tehdä sellasen päiväni kuvina -postauksen, niin yritänpä nyt tässä tän viikon aikana panostaa semmoseen. Jos on muita ideoita niin saa ehdottaa! ;-D

L'arc~en~ciel ~ Ready Steady Go (Ouendan 1:n viimeinen taso, viimeinen biisi)


0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu