Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

ストックホルム ~ Stockholm.

うなぎ丼 ♨ UNAGIDON

torstai 28. toukokuuta 2009

Eilen palattiin takaisin Suomeen Tukholman reissulta. Reissuun lähdettiin viime sunnuntaina, ja kyseessä oli opintomatka Tukholman yliopistolle japanologian laitokselle. Vaikka opiskelen japanologiaa Suomessa, on yksikkömme Tukholman yliopiston etäyksikkö, joten kurssit suoritetaan Tukholman yliopistolle, tentit tulevat meille suoraan Tukholmasta ja esseet korjataan siellä. Välillä käymme kylässä siellä päässä ja aina välillä heitä tulee sitten tänne Suomen päähän käymään.

Sunnuntai-iltana lähdimme matkaan laivalla Turusta Tukholmaan. Laiva lähti klo 21, joten hirveästi muuta siinä illalla ei ehtinyt puuhaamaan kuin käymään buffetissa syömässä. Tyyrishän se on (27€), mutta on siellä sitten niitä laatujakin mitä maistella. Puhumattakaan viini- ja oluthanoista. ;-) Nukkumaan menin (yritin mennä) siinä puolenyön aikoihin, mutta tosi huonosti sai kyllä nukuttua. En tiedä mistä sitten johtui, vaikka väsynyt kyllä olin.

Näkymä laivalta.

Aamulla saavuimme Tukholmaan paikallista aikaa klo 6:30, jolloin laivasta tuli olla jo ulkona. On toi kyllä vähän liikaa, kun tullaan ajamaan pois hytistä jo heti kuuden jälkeen että "menkääs jo pois, meidän pitää siivota nää hytit!" >.< Vaikka aamulla joutuikin jo puoli kuuden aikaan heräämään ja yöllä ei ollut tullut nukuttua, olin aamulla yllättävän pirteä. Pitkä päivä tulisi kuitenkin olemaan edessä...

Laivalta lähdettiin joukolla kävellen kohti Södermalmilla sijaitsevaa hotelliamme. Matkaa oli varmaan jotain about kilsan verran, joten ihan sopiva kävelymatka aamutuimaan. Hotellin nimi oli Scandic Malm. Oli vielä sen verran aikaista, että vain kaksi ryhmämme huoneista oli valmiina siivottuina. Jätimme sitten tavaramme näihin kahteen huoneeseen ja jatkoimme kahdeksan aikaan matkaa metrolla Tukholman yliopistolle. Ostin kolmen päivän metrokortin, joka maksoi 200 kruunua eli n. 20 euroa. Sillä kortilla voi siis matkustella sekä metroilla että busseilla tuona aikana niin paljon kuin tykkää. Melko kallis tuo kortti silti mielestäni on verrattuna monen muun kaupungin vastaavanlaisiin kortteihin. Kyllä se silti maksoi itsensä takaisin!

Kävin viimeksi Tukholman yliopistolla kaksi vuotta sitten ja se oli edelleen yhtä kaunis mitä silloinkin. En ottanut kampus-alueelta oikein kuvia, kun kaikilla muillakin oli kameroita ja he siellä kuvasivat. Astuttuamme japanologian laitoksen rakennukseen sisään, oli kuitenkin pakko ottaa kuva.

Laitoksen seinillä jokaisessa kerroksessa oli
julisteita meidän bändimme konsertista!
Alkoi jo vähän jänskättään.

Ensimmäisenä meille pidettiin kalligrafia-oppitunti. Meillä täällä Suomen päässä ei ole erikseen kalligrafian opettajaa, joten aina kun näitä Tukholman pään tyyppejä tavataan, pidetään meille kalligrafian oppitunti. Aika paljon samoja perusjuttuja käytiin läpi mitä ollaan aikaisemmillakin kerroilla käyty. Lähinnä ensimmäisen vuoden opiskelijoille oli tarkoitettu se, mutta kivahan sitä on vähän aina kertailla.

Oppitunnin jälkeen mentiin lounastamaan opiskelijaruokalaan. Saatiin syödä seisovasta pöydästä ilmaiseksi ja oli kyllä todella maittavaa ja täyttävää ruokaa. Ruuan jälkeen oli laitettava auringonpaisteeseen hetkeksi maate ennen seuraavaa koitosta.

Meidän suomalaisjengiä kampusalueen nurmella.
Sää oli ihanan aurinkoinen ja lämmin ja kesä oli
vielä pidemmällä mitä meillä täällä Suomessa.

Kun oltiin vähän lepäilty, meidän bändi siirtyi roudaamaan soittovehkeitä juhlasaliin. Juhlasali oli rakennuksen kolmannessa kerroksessa, joten voitte kuvitella kuinka tuskaista oli raahata isoja kaiuttimia ja mm. rumpusettiä sinne ilman hissiä. Ei siin. Onneks oli muutakin porukkaa auttamassa niin saatiin kamat suhteellisen nopeasti ylös roudattua. Sillä välin kun me roudasimme ja vähän harjoittelimme, oli muu porukka katsomassa jotain japaninkielistä esitystä jonka paikalliset opiskelijat järjestivät.

Meidän keikka alkoi klo 15 ja aikaa meille oli varattu 45 minuuttia, jonka saimme juuri minuutilleen käytettyä. Keikka meni oikein hyvin ja fiilis oli tosi hyvä. Ei edes jännittänyt, toisin kuin sillä viime viikkoisella minikeikalla. Ehkä se johtui siitä että paikalla oli niin paljon tuttuja opiskelijakavereita sekä tuttuja opettajia. Mulla ei vielä ole kuva- tai videomatskua keikasta, mutta pistän tänne sitten kun joltakin sellaista saan. Oli kivaa!

Yliopistopäivän jälkeen siirryimme jengillä hotellille, jossa pääsimme nyt majoittautumaan omiin huoneisiimme. Huoneet olivat siistit ja kivat ja hotelli oli erittäin hyvällä paikalla; nurkan takana oli metroasema, josta oli kolme pysäkinväliä T-Centralenille. Hetken aikaa huoneessa lepäiltyämme jokainen jatkoi omille teilleen; me pienellä porukalla T-Centralenin nurkille pörräämään ja syömään illallista.

Näkymä hotellihuoneemme ikkunasta.

Linda ja Johanna Drottninggatanilla.

Vaalipropagandaa Sergels torgetilla.

Tukholma auringonlaskun aikaan sekä kuumailmapallo.

Linda, Johanna, Alex ja Jimi Gamla Stanissa.

Vanhan kaupungin tunnelit ja Jerusalem Kebab.

Illalla oli niin väsy, että vähän telkkarista Project Runwayta seurattuamme (aika hienosti muuten spoilas finaalikolmikon, siellä oli sama kausi menossa kuin meillä täällä Suomessa...) simahdin välittömästi ja nukuin kuin tukki aina aamukahdeksaan saakka.

Seuraavan päivän ohjelma oli aika avoin, ja jokainen viiletti aamupalan jälkeen oman kaveriporukkansa kanssa suuntaan jos toiseen. Me lähdettiin Östasiatiska museetille katsomaan näyttelyä "Mittens rike - kejsartidens Kina", jossa oli näyteillä kiinalaista esineistöä eri aikakausilta. Sisäänpääsy maksoi vain 30 kruunua (normaalisti 60 kruunua), koska museossa oli remontti menossa ja kaikki tilat eivät olleet avoinna yleisölle. Museolla sai jopa valokuvata, kunhan ei käytä salamaa.

Kuninkaanlinna matkalla Östasiatiska museetille,
joka sijaitsee Skeppsholmenilla.

Kiinalaisia hautalöytöjä; kameli ja kaksi vartijaa.

Aika magee posliininen taskurapu.

Posliininen buddhapatsas.

Kiinalaisia naisten kenkiä.

Miten kukaan aikuinen voi saada jalkansa mahtumaan noihin kenkiin...

Linda ja häntä päähän rummuttava patsas. Tää on ihan pysyvästä perusnäyttelystä, jossa
on näytteillä patsaita eri Itä-aasian kulttuureista.

Tää on myöskin sieltä perusnäyttelystä.

Kiinalainen paviljonki museon pihalla.

Museon jälkeen suuntasimme Tegnérgatanille, jossa sijaitsee kaksi japanikauppaa sekä muutamia aasialaisia (myös japanilaisia) ravintoloita. Nämä kaupat sijaitsevat samalla kadulla lähes vastapäätä toisiaan, joten molemmissa kannattaa käydä kun siellä päin liikkuu. Ostin vain ruokatarvikkeita, sillä ne olivat huomattavasti halvempia kuin Helsingin Tokyokanissa, jossa käytiin pari viikkoa sitten. Toisessa kaupassa oli lisäksi alennusmyynti, ja kaikki tuotteet olivat -15%, ja monet ostivatkin itselleen mm. kirjoja ja astioita suhteellisen edullisesti. Kaupasta sai myös erittäin edullisesti (lähes samaan hintaan mitä japanissa) aikakauslehtiä sekä japaninkielisiä pokkarikokoisia romaaneita.

Tegnérgatanin läheisyydessä sijaitsi meille suositeltu raamen-ruokapaikka jonne olimme menossa lounaalle, mutta se aukesikin vasta klo 17. Suuntasimme matkamme sitten T-Centralenille, jossa kävimme Taco Bar -nimisessä pikaruokaravintolassa syömässä. Hyvää oli sekin, vaikka raamenit vähän mieltä jäikin kaivertamaan.

Lounaan jälkeen osa porukasta jatkoi matkaa Etnografiska museetille, ja meidän porukka jäi vielä keskustaan pyörimään, sillä olimme jo nähneet museon kauniine teehuoneineen aikaisemmin. Etnografiska museetilla on siis oikein kaunis teehuone, joka on rakennettu luonnon keskelle. Jos sinne päin eksyy, kannattaa liittyä mukaan opastetulle kierrokselle kyseiselle teehuoneelle. Sinne pääsee Sergels torgetilla bussilla nro. 69 tai 69K.

Hengasimme loppuillan tyttöjen kanssa lähinnä Gamla Stanissa nauttien kauniista ilmasta, katuesiintyjistä sekä jäätelöstä tuoreine vohveleineen.

Johanna, Tiia ja Linda Gamla Stanin kapealla kadulla.

Katutaiteilija Gamla Stanissa.

Kaunis kalteri lastentarhan muurissa.

Katunäkymää Gamla Stanissa.

Johanna jätskibaarin ikkunalaudalla.

Puoli kuuden aikaan illalla alkoi aurinkoisen päivän päätteeksi satelemaan, joten siirryimme takaisin hotellille, josta haimme matkatavaramme ja suuntasimme yhteisvoimin kohti laivaterminaalia. Laiva takaisin Turkuun lähti klo 20:10. Laivalla kävimme jälleen joukolla buffetissa sekä hengailimme ja jutustelimme pitkälle yöhön, jonka johdosta seuraavan päivän bussimatka takaisin Vaasaan oli erittäin väsynyt.

Mirja, Jetro, Timo, Mikko, Tiia, Johanna, Eekku, Aino ja Janne buffetissa.

Kiva, aurinkoinen, hauska ja kaiken kaikkiaan erittäin onnistunut reissu. Lisäilen matskua meidän keikasta sitten myöhemmin, kunhan sitä minulle asti taas ehtii.