Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Hyvää uutta vuotta!

うなぎ丼 ♨ UNAGIDON

torstai 1. tammikuuta 2009

Uusi vuosi on taas saatu käyntiin. Eilen saavuttiin tänne Yukikolle ja täällä on nyt sitten vuodenvaihdetta vietetty. Hauskaa on ollut!

Eilen saavuttiin Yukikolle joskus neljän maissa ja siirryttiin aikalailla suoraan ruokapöytään okaasanin luokse. Edellistä matkapäiväkirjaa lukeneet tietävätkin, että Yukikon ja okaasanin kämpät on siis lyhyen kävelymatkan päässä toisistaan. Ja voi hemmetti että nää japanilaiset kodit on talvella kylmiä! Tälläkin hetkellä oon takki päällä täällä sisällä ja vieressä hohkaa tollanen lämmitin. Kyllä tää sit lämpenee kunhan hetken on pitänyt päällä, mutta kun palaa tänne Yukikollekin takaisin niin ensimmäinen tunti menee palellessa, ennen kuin huone lämpenee yhtään.

Eilen syötiin nabea eli pataa. Padassa oli kasviksia ja taskurapua, sekä myöhemmin sinne heitettiin sekaan vielä nuudeleita. Oli tosi hyvää ja lämmitti kyllä viileänä päivänä.

Kun oltiin syöty mahamme täyteen alettiin pelailla uuden vuoden pelejä. Ensimmäisenä pelattiin hyakunin isshu -nimistä peliä, jossa täytyy tuntea sata japanilaista runoa. Me kun niitä runoja emme valitettavasti vielä osaa, pelasimme Yukikon lapsena kehittelemää peliä, jossa ei tarvinnut osata lukeakaan. Ihan hauska peli oli sekin, vaikka kaippa nuo sata runoakin joskus pitää opetella.

Hyakunin isshun jälkeen siirryttiin aluksi vähän hankalaan mutta säännöt opittuaan tosi hauskaan peliin nimeltä hanafuda. Tää oli myöskin korttipeli, jota kerralla voi pelata vain kolme henkilöä, joten vuoroteltiin siten, että aina kierroksen hävinnyt tippuu ja tilallle tulee toinen pelaaja. Korteissa on kuvia joita pitää itselleen kerätä siten, että jos kädessä on samaa maata oleva kortti kuin pöydässä, saa sen parin itselleen. Sitten pakasta nostetaan vielä yksi kortti joka jos löytää pöydästä parin, saa sen myös itselleen. Enpä nyt sen enempää tässä sääntöjä ala selittämään, mutta korteilla on sitten arvot, jotka lopuksi ynnätään yhteen ja kenellä eniten pisteitä on, on voittaja. Peliä pelataan useita kierroksia ja katsotaan sitten lopuksi kuka sai yhteensä eniten pisteitä ja voitti koko setin. Panoksena oli, että se kuka lopulta saa vähiten pisteitä, tarjoaa eniten pisteitä saaneelle kahvin seuraavana päivänä Starbucksissa. Minä voitin ja okaasan häivisi, joten sain lopulta kaakaon tänään, kun kahvia en juo. jei!

Pelien lomassa juotiin vielä teetä ja syötiin makeisia ja mandariinejä. On muuten hyvii mandariinei, kun ei oo mitään säilöntäaineita vaan ihan tuoretta kamaa, nams!

Keskiyön lähetessä aloitettiin tietysti tinan valaminen. Tuotiin Suomesta mukana kauha ja muutamat tinat, ja Yukiko oli ihan innoissaan tästä suomalaisesta uuden vuoden ennustamisesta. Kivaa oli ja hyvä vuosi on kaikille tulossa. ;-)

Kun vuosi oli vaihtunut, syötiin perinteen mukaisesti soba-nuudelia, joka on ohutta ja pitkää ja sen syöminen merkitsee että vuodesta tulee hyvä. Jokaisella ruualla jota vuodenvaihteessa syödään on oma merkityksensä. Kuulemma uuden vuoden yönä moni nuudeliravintola on ihan täyteen buukattu kun jengi haluaa syödä näitä pitkiä nuudeleita.

Nuudelit imailtuamme siirryttiin pikkuhiljaa takaisin Yukikolle ja nukkumaan. Saatiin kaksi peittoa per nokka ja laitettiin vielä lämmitys täysille, joten yöstä tuli lopulta ihan sopivan lämmin, vaikka illalla jo epätoivo oli ottaa vallan.

Aamulla nukuttiin pitkään ja mentiin kymmeneltä okaasanille taas syömään. Japanissa 1.1. on vuoden tärkein päivä ja sillon syödään ja syödään, vähän niinkuin meillä jouluaattona. Aamupala oli ruhtinaallinen ja se oli täynnä herkkuja joilla kaikilla oli oma merkityksensä. Eikä ruoka tosiaankaan ollut mitään mautonta niinkuin olin kuullut. Johtunee ehkä siitä, että okaasan oli tehnyt kaiken itse alusta loppuun, eikä ostanut valmiita rasioita kaupasta. Uuden vuoden aamupalaan kuuluu myöskin lämmin sake, jota otoosan ainakin aika tahdilla veti naamaansa. Vihdoin otoosankin sitten rentoutui ja heitti settiä jopa mulle, vaikka sillon kun asuin täällä ujosteli hän tosi paljon. On se sake vaan hieno juoma.

Aamupalan jälkeen lähdettiin kävelymatkan päähän temppelille, jossa rukoiltiin ja maistettiin amazakea eli makeaa alkoholitonta sakea. Aika hirvittävän makuista oli se. Yukiko myös vei nuotioon viime vuonna ostamansa onnenkalun ja hankki sitten myös uuden.

Temppeliltä siirryttiin Starbucksiin kahville ja lueskelemaan temppeliltä hankittuja ennustuksia. Mulle on onneksi hyvä vuosi tulossa! Kahvittelun jälkeen minä ja Laura lähdettiin seikkailemaan junalla kohti Fushimi-inaria, kuuluisaa pyhäkköä, jossa käy tosi paljon jengiä rukoilemassa aina vuoden ensimmäinen päivä. Okaasan ja Yukiko eivät voineet jostain syystä rukoilemaan sinne tulla, sillä okaasanin veli oli juuri joulukuussa kuollut. Ei jotenkin ole sopivaa se suruaikana. Äiti ei myöskään halunnut tulla mukaan, sillä hän kuuli kuinka paljon siellä tulisi ihmisiä olemaan ja alkoi ahdistaa. ;-)

Fushimi-inarilla oli jengiä tosiaankin hyvin paljon. Organisointi toimi kuitenkin japanilaiseen tapaan erittäin hyvin, ja ihmisiä saatiin ohjailtua oikeisiin suuntiin ja ihmismassat pysyivät hyvin hallinnassa. Hitaasti mutta varmasti lähestyttiin asemalta kohti Fushimi-inaria.

Pyhäköllä jengiä päästettiin rukoilemaan aina vähän kerrallaan, ettei koko suma pakkautuisi ja kaatuilisi portaissa. Hyvin oli kaikki organisoitu ja kukaan ei jäänyt jalkoihin.

Kun oltiin rukoiltu, käytiin vielä kävelemässä vuorilla. Sielläkin oli jengiä, mutta ei läheskään niin paljon mitä itse pyhäköllä. Vuorilla oli myöskin pieniä pyhäkköjä, joille niillekin riitti rukoilijoita.

Fushimi-inarilta siirryttiin sitten Book-offin ja conbinin kautta takaisin tänne Yamashinaan ja taas suoraan ruokapöytään. Ruokana oli tempuraa ja uuden vuoden ruokia, samoja mitä aamusella. Oli taas hyvvää ja mahansa sai täyteen!

Huomenna lähdetään aamusella käymään jollakin temppelillä sekä onsenissa, eli kuumassa kylvyssä. Alunperin meidän piti mennä aikaisemmin jo mainitsemaani Kuraman onseniin, mutta koska päätettiin että käydään tolla temppelilläkin joka sijaitsee ihan eri puolella Kiotoa, niin päädyttiin menemään sitten sitä temppeliä lähellä olevaan onseniin. Eiköhän sekin ole testaamisen arvoinen! Toivotaan vaan että mahdutaan sekaan lillumaan, sillä porukkaa voi olla huomenna taas liikkeellä. Illalla on tarjolla vielä kuulemma sukiyakia ja karaokereissukin on luvassa. Vielä on siis kivoja juttuja jäljellä! :-)

En varmaan enää huomenna täältä kirjoittele, kun pitää kamojakin pakkailla ja sitten lauantaiaamuna lähteä jo aikaisin kohti Kansain lentokenttää ja siitä se kotimatka sitten alkaakin. Oli taas tosi kiva reissu, ja tuntuu että täällä olisi pidempäänkin ollut, kun niin paljon on oltu kokoajan menossa. Kirjoitellaan taas sitten Suomesta. Kohta nähdään!