Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

日本旅(その2) ~ Japan trip (part 2)

うなぎ丼 ♨ UNAGIDON

torstai 22. heinäkuuta 2010

Nyt vielä siis hetkeksi Kiotoon. Maanantaina 28.6. neljä suomalaista ystävääni, Toni, Tomi, Ville ja Heikki saapuivat Kansain lentokentälle ja sieltä sitten suoraan Kiotoon. Mä jätin suurimman osan mun matkatavaroistani Yukikolle ja matkasin porukkaa vastaan Kioton rautatieasemalle, josta sitten majoituimme Budget Inn -nimiseen hostelliin aivan aseman kupeeseen.

Kun oltiin saatu kamat heitettyä hostellille ja vähän ruokaa naamaan, matkattiin kävellen noin puolen tunnin matkan päähän Sanjûsangendô-temppelille.

↑ Sanjûsangendôlla olin käynyt pari kertaa aiemminkin, mut tykkään siitä niin kovin, et halusin kyl ehdottomasti kamut siellä käyttää. Nää oli siis kaikki ekaa kertaa Japanissa. Sanjûsangendôsta oon mun aikaisemmissa matkapäiväkirjoissakin kirjoitellut, mut se on siis erittäin pitkä puurakennus, jossa on sisällä 1001 realistisen kokoista Kannon-jumalan patsasta. Sisällä ei saa ottaa kuvia, joten se pittää itse käydä tsiigaamassa. :-p

Sanjûsangendôn jälkeen lähdettiin junalla kohti Arashiyamaa. Arashiyama oli kasvanut tuon parin kuukauden siellä elelemisen jälkeen niin rakkaaksi, että täytyi ne kaverit sinnekin viedä.

↑↑ Kävin toistamiseen jo aikaisemmin mainitsemallani apinavuorella. Luultavasti erittäin kuumankostean sään vuoksi apinoita ei näkynyt ihan niin paljoa mitä silloin vähän aikaisemmin kun oli vielä kevät, mutta oli niitä silti paljon. Näkymät huipulta oli kans yhtä mageet kuin edelliselläkin kerralla.

↑ Bambumetsässäkin käytiin käppäilemässä. Kiva kun oli nyt muitakin mukana, niin pääs sit itsekin näihin kuviin, jei!

↑ Loppuilta vietettiinkin sitten Katsura-joen varrella jutustellen ja pikniköiden siihen saakka, kunnes sade pääsi yllättämään. Kyllä oli melkoisen väsynyttä sakkia kun päästiin takaisin hostellille, sillä ei siellä lentokoneessa kukaan tunnu koskaan oikeen unta saavan. Mä nukuin tuon yön jotenkin tosi huonosti; johtuiko sitten siitä, et oli pari kuukautta nukkunut yksin ja nyt siinä huoneessa olikin yhtäkkiä neljä muuta tuhisevaa ihmistä. :-p

Seuraavana päivänä lähdettiin ajoissa liikenteeseen ja käytiin Kioton asemalla vaihtamassa meidän kahden viikon JR-passien kuitit passeiksi, jotka astuisivat voimaan 30.6.. Varattiin samalla junaliput väleille Kioto-Beppu-Kagoshima-Hiroshima-Takayama-Tokio. JR-passilla pystyy siis paikkavarauksen tekemään ennakkoon ilman erillistä maksua, joten kyllä se kannattaa. Kahden viikon JR-passi maksaa noin 40 000 jeniä, ja se täytyy hankkia ennen matkaa Suomesta. Sillä saa matkustella kaikilla muilla JR:n junilla paitsi Nozomilla niin paljon kuin tykkää. Kätevää. Japan Rail Passin voi hankkia täältä.

Kun passit oli kourassa, ostettiin bussiasemalta viidelläsadalla jenillä bussiliput, joilla saa matkustella päivän aikana kaupungin sisällä niin paljon kuin tykkää. Ensimmäisenä suunnattiin bussilla kaupungin pohjoispuolelle katsastamaan se pakollisin turistikohde, kultainen temppeli.

↑ Kultainen temppeli (Kinkakuji) tuli kans nähtyä nyt jotain neljättä kertaa, mut ihan kolee se oli edelleen. Tuntuu vähän pöljältä napsia joka kerta ne samat turistikuvat siinä eessä, mut kai se nyt on otettava kun sinne saakka menny! Käytiin lisäksi nauttimassa teet ja namut, mut sieltä ei oo nyt oikeen kuvia kun ihan samanlaiset namut ne oli kuin viimeksikin. :-p

↑ Kultaisen temppelin jälkeen suunnattiin sille toiselle pakolliselle kohteelle, Kiyomizuderalle. Tää on kans nähty, mut tää oli itseasiassa ensimmäinen kerta kun kävin siellä kesällä. Vähän vehreämpää oli mitä talvella. Tykkään Kiyomizuderasta kovin, vaikka siellä turisteja hirveästi onkin. Alueella on melko paljon nähtävää, ja sieltä avautuu hienot maisemat yli Kioton.

↑ Kun ilta alkoi jo hieman hämärtymään, matkasimme Fushimi Inarille, jossa Ville halusi ehdottomasti käydä ottamassa valokuvia. Tuohon aikaan illasta paikallakaan ei ollut oikein muita kuin me, joten niitä kuvia sai napsia ihan rauhassa. Fushimi Inari on kiva, koska sinne ei maksa sisälle ja sielläkin saa aikansa tosi hyvin kulumaan, kun noita portein katettuja teitä on niin paljon.

30.6. lähdettiinkin sitten parin viikon reilireissulle, ja seuraavassa postauksessa on vuorossa meidän ensimmäinen reilireissun kohde, Beppu. Teinpä Google Mapsiin tämmöisen kartan, johon piirsin meidän summittaisen reilireissun. Sinisillä merkeillä merkitsin myös kaupungit, joissa käytiin. Niitä kliikkaamalla tulee näkyviin paikannimi. Karttaa voi myös zoomailla halunsa mukaan. :-)

Näytä reitti suuremmalla kartalla

Je, ensi kerralla luvassa siis suomalaisittain hassunkuuloinen paikka, Beppu!