Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

日本旅(その3) ~ Japan trip (part 3)

うなぎ丼 ♨ UNAGIDON

sunnuntai 25. heinäkuuta 2010

Aattelin, et mul on niin toimeeton kesä, et kerkeisin kirjotella tätä matkapäiväkirjaa tyyliin päivittäin, mut hups, tulipa viikonloppu vietettyä mökillä ja Kuopion asuntomessuilla, et ei tullu paljoo koneelle päästyä. ^^; Yritän kuitenkin saada kirjoteltuu näitä reissusepustuksia niin usein kuin mahdollista, et pääsen sit raportoimaan mun Suomen kesästä kans! :-D Suomen kesä.

Niin ja ennen Beppun raportaasia; kiitos taas uusille lukijoille~ ^___^ Laittakaahan kommenttiikin uudet ja vanhat lukijat, nollan kommentin postaukset on suruisia, byy!

30.6. otettiin JR-passit käyttöön ja matkattiin heti aamusella shinkansenilla kohti Beppua. Matka oli melko pitkä ja sisälsi muutaman junanvaihdon, mutta matka sujui ongelmitta, ja ahh kun shinkanseneissa on ihana jalkatila, niin oikein miellyttävää on se matkustaminen. Beppuun saavuttiin joskus siinä puolenpäivän jälkeen, vietiin tavarat hostellille ja lähdettiin lounaalle.

↑ Löydettiin Beppusta tosi jees yakiniku-rafla, joka oli lounasaikaan todella edullinen! Noin 7-8 eurolla per nokka saimme jokainen setit, jotka sisälsivät lihaa, kasviksia, riisiä ja keittoa, sekä vapaavalintaisen virvoitusjuoman. Yakiniku-raflassa lihat tuodaan siis raakana pötään ja ne grillataan itse pöydällä olevalla grillillä. Nams!

↑ Mun ateria, josta oon heittänyt jo puolet lihasta paistumaan.

↑ Pääsin ekaa kertaa syömään kunnon bibimbapia! Mun ateriaan kuului tosi iso, aito tulikuuma kivikulhollinen tätä korealaista herkkua. Aikaisemmin Japanissa syömäni bibimbap on ollut vähän japanilaisettu versio, mut vaikka en vielä koreassa bibimbapia oo päässytkään maistamaan, vastas tää mun mielikuvaani täysin. Ihana ruoka! En malta oottaa että pääsen pian Koreaan maistamaan sitä aitoo tavaraa! ;-)

Ruuan jälkeen lähdettiin junalla parin pysäkin päähän etsimään helvettejä (jpn. jigoku). Kysyttiin ennen ruokailua hostellilta suosituksia, et missä helvetillä kannattais käydä. Helvetit on siis kuumia, tosi kuumia lähteitä. Niissä ei kuulu uida, vaan niitä katsellaan.

Kaikki kartat oli kyllä täysin pielessä tuolla Beppun alueella. :-D Johtuiko sitten vuoristoisesta maastosta vai mistä, mut kaikki paikat tuntu olevan aina lyhyen kävelymatkan päässä, mut ei ne sit olleetkaan. Kysyttiin asemalta et miten noille helveteille pääsee kävellen, niin vastaukseksi tuli naurun revakka. No, japanilaiset ei kyl tykkää kävellä yhtään minnekään, niin kyllä tuo matka suomalaiselle vielä kävellen meni, mut ei se ihan vieressä kuitenkaan ollut. Kauniissa maisemissa hyvällä säällä kuitenkin kävelee menemään oikein mielellään. :-)

Ensimmäisenä helvettien alueella vastaan tuli chi no ike jigoku (verilampi-helvetti), joka oli yksi kolmesta hostellin työntekijän suosituksista, joten valittiin sitten se vierailun kohteeksi.

↑↑ Sisäänpääsy maksoi muutaman sata jeniä, ja paikka oli kyllä sen arvoinen. Helvetti oli aika cooli, ja sisään kun oli maksanut, pääsi vielä jalkakylpyynkin!

↑ Jalkakylvystä nauttiessamme tapahtui myös reissun ensimmäinen suomalaiskohtaaminen. Tavattiin suomalainen nuoripari, joista toinen puolisko sattui olemaan myös mun monen vuoden takainen irc-tuttavuus. :-D Pieni on tämä maailma. Keskusteltiin meidän suunnitelmistamme, ja huomattiin, että osuttais seuraavalla viikolla samaan aikaan myös Takayamalle - ja vielä samaan hostelliin tietty. Hee!

Jalkakylpyjen jälkeen matkattiin takaisin meidän hostellille, haettiin conbinista iltanapostelemiset, ja hetken lepuuteltuamme jatkettiin matkaa viereiselle biitsille. Beppussa yövyttiin Khaosan Beppu -nimisessä hostellissa, josta on matkaa merenrantaan noin viitisen minuuttia kävellen. Ei paha.

Biitsillä saatiin monta tuntia kulumaan ihan vaan hengaillen. Jossain vaiheessa iltaa lyöttäydyttiin paikallisen seurueen messiin ampumaan ilotulitteita. Beppun yliopistossa opiskeleva nelihenkinen seurue ei osannut oikeastaan yhtään englantia, mutta mun tulkkauksilla saatiin jonkinlaista keskustelua aikaiseksi. Salmiakki mursi tietenkin jään.

Japanissa on tapana ampua ilotulitteita nimenomaan kesällä, ja yleensä juuri rannalla, koska siellä ei ole syttymisvaaraa. Tällä jengillä oli aika paljon pieniä tulitteita mukana, ja päästiin sit myös ampumaan niitä. Oli hauskaa! :-) Tästä illasta ei ole nyt kuvia, mutta kuvamatskua seuraa, kunhan Ville saa editoitua meidän matkavideon kuntoon (eli ehkä joskus ensi vuonna... :-D).

Seuraavana päivänä lähdettiin katsastamaan se biitsi päivän valossa uintireissun toivossa. Aika kurjalta se biitsi kuitenkin näytti, kun rantsu oli täynnä kaikenlaista mereltä rantautunutta roskaa jne. Vielä kun ei kesä virallisesti ollut alkanut, ei sitä rantsuakaan oltu siivottu biitsikuntoon, höh.

Siellä rantsulla istuessamme tapahtui kuitenkin reissun toinen suomalaiskohtaaminen.

↑ Törmäsimme kahteen suomalaiseen, jotka olivat pyöräilleet ympäri Japania tuolloin kuukauden ajan. Vielä kaksi kuukautta oli heillä edessä! Olivat jo ehtineet Tokiosta Beppuun saakka, aika cools. Heidän reissuaan voi seurailla osoitteista http://leppel.wordpress.com/ ja http://soihtu-sammuu.blogspot.com/ . Mielenkiintoisia tapahtumia on heille sattunut! :-) Paljon oli heillä jo meillekin kerrottavaa, ja sovittiin vielä, et tavattaisiin uudestaan illalla ja käytäis syömässä pyörivät sushit.

Meillä oli suunnitelmissa kuitenkin jatkaa matkaa kylpemään. Otettiin taas juna alle ja otettiin suunta kohti Beppu Daigaku -nimistä pysäkkiä. Edellispäivän yliopistojengiltä onsen-suosituksia kysellessäni he mainitsivat Hyôtan-nimisen kylpylän, johon sattui vielä meidän hostellilla olemaan alennuskupongit. Alennuskupongissa oleva kartta näytti, että asemalta suoraan ja ekasta vasemmalle, mutta lopulta kävelymatkaa kertyi noin 45 minuuttia ja pari suunnanvarmistuskyselyä. Mikä noita Beppun karttoja vaivaa?! :-D

↑ Hyôtanin pihassa oli myöskin ilmainen jalkakylpy, jossa lepuuteltiin jalkojamme hetki kävelyreissun jälkeen. Hyôtan sijaitsee Kannawan alueella, jossa on erittäin paljon kylpylöitä. Joka puolella näkyy vesihöyrypatsaita. Kaunista aluetta! :-)

Sisäänpääsy alennuskupongilla taisi olla jotain kuudensadan jenin pintaan, ja otettiin siihen kylkeen vielä kahdellasadalla jenillä yukatat, joita tarvittiin, jotta päästiin käymään hiekkakylvyssä. Hiekkakylpy oli miehille ja naisille yhteinen, ja siellä siis hautauduttiin kuumaan tai vähän enemmän kuumaan hiekkaan. Tuliperäinen maa lämmittää hiekan todella kuumaksi, ja hiekan alla haudattuna ei suositeltu olevan yli kahtakymmentä minuuttia. Hirveä hiki oli kun sieltä hiekan alta ulos kömpi. Aika hauska kokemus!

Hiekkakylvyn jälkeen siirryttiin sit omille kylpyläpuolillemme rentoutumaan. Kylpylä oli tosi mageen näkönen; ei uutuuttaan kiiltävä vaan juurikin todella perinteinen ja luonnonmukainen. Kylpyjä sisällä oli muistaakseni viisi, ja ulkona yksi. Lisäksi oli luonnonhöyrysauna, jossa sielläkään ei suositeltu olevan viittä minuuttia kauempaa. :-D Aika kuumia oli nää mestat. Tosi jees kylpylä!

Kylvyn jälkeen nähtiin sit YOU ME -nimisessä kauppakeskuksessa nää aikaisemmin tapaamamme pyöräilijät, ja vedettiin sushit pyörivät sushit -ravintolassa, jossa yksi lautanen maksoi sata jeniä. Halapaa ja hyvvää!

Beppu oli tosi jees kaupunki, jota suosittelen kyl lämmöllä kaikille ja varsinkin niille, jotka tykkää kylvyistä ja luonnonrauhasta. Mahtava alku reilireissulle!

Seuraavassa postauksessa on vuorossa sumuisen kostea Kagoshima.

• 26. heinäkuuta 2010 klo 13.47 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

hei tää sun blogis on aivan mahtava ja kerrot musta tosi kivasti kaikista jutuista missä ootte käyny ja ku oot laittanu nuo nimetkin japaniksi tohon viereen niin ne jää mieleen!

kyllä me lukijat luetaan innolla sun blogia, ollaan vaan vähän laiskoja kommentoimaan... (^U^)/

• 26. heinäkuuta 2010 klo 14.17 , Blogger Lotta | Watia.fi kirjoitti...

Anonyymi: Jes, kiitos kommentista! :-))

• 26. heinäkuuta 2010 klo 15.08 , Blogger Makezu kirjoitti...

Oliko tuolla pidemmällä reissulla kielen suhteen yhtään vaikeuksia sillai esim että löytyi kaikki tarvittavat yö paikat ja eikä tullut junassa tilanteita ett asema meni jo :)

Kuin hyvin ne meitän ymmärtää tällä suomalaisten aksentilla jos niille menee jutteleen heidän kielellään,kun mitä olen joidenkin suomalaisten matkakertomuksia lukenu nii kauempana pääkaupunki seudusta tulee vaan vastaus tyylin "eego wa wakarimasen" tai vastaavaa :)

• 26. heinäkuuta 2010 klo 15.08 , Blogger Jasmin kirjoitti...

mul tuli taas ihan järkyttävä matkakuume kun lukasin tän ja pari edellist postausta :D sul on joku ihmeellinen taito saada kaikki paikat kuulostamaa aivan mahtavilta ja käymisen arvosilt. mun "täälonkäytäväkunlähenjapanii" -lista pidenty taas monella kohteella :)

• 26. heinäkuuta 2010 klo 15.46 , Blogger Lotta | Watia.fi kirjoitti...

Markku: Hyvin pärjättiin, ei tullut mitään ongelmia kielen suhteen. :-) Kuulutukset junissa on selkeitä ja junahenkilökunta auttaa mielellään. Yöpaikat oltiin varattu jo valmiiksi Suomesta ja kartat kun oli tulostettu messiin, löytyi nää yöpaikat vaivattomasti.

Melko pitkältihän se japani lausutaan niinkuin kirjoitetaan - eli samoin kuin suomi - joten ei sitä aksenttia hirveesti tartte muuttaa että tulee ymmärretyksi. :-) Sen oon tosin huomannut, et jos menee mörisemään sitä japania, ei tuu ymmärretyksi yhtään niin hyvin kuin että muuttaa ääntään vähän nasaalimpaan suuntaan. ;-)

JAN: Kiitti kommentista! :-) Kiva kuulla, että kohdevinkeistä on ollut hyötyä, ja että ne on oikeesti kuulostaneet niin siisteiltä kuin mitä ne ovatkin! :-D

• 26. heinäkuuta 2010 klo 17.02 , Blogger samnot kirjoitti...

Amnam, bibimbap näytti aika herkulta tapaukselta! Osaatko yhtään sanoa mitä moiseen ruokaan sisältyy? :)

• 26. heinäkuuta 2010 klo 19.26 , Blogger da hae cho kirjoitti...

Joo, niinkun anonyymi sanokin, kyllä me (tai ainakin mä) tätä luetaan, mutta ollaan vaan laiskoja kommentoimaan (tai sitten mä oon sitä ihan yksin?). :D
    No joka tapauksessa, toi verilampi-helvetti näyttää aika kiintoisalta. Kiva jalkakylpykin. :D Heh.

• 26. heinäkuuta 2010 klo 23.04 , Blogger Lotta | Watia.fi kirjoitti...

Satu: Bibimbapissa on pohjalla riisiä ja sit siinä päällä erilaisia kasviksia, esim. kimchiä ja sieniä; lihaakin siin taitaa yleensä olla. Sit siinon raaka kananmuna kans, ja sit se sekotetaan siinä ennen syömistä silleen, et kananmuna ja riisit paistuu semmoseks rapsakaks, kun se kivikulho on niin kuuma. Tosi hyvää!

da hae cho: Kiitti paljon kommentista, jee! :-)) Verilampi-helvetti oli kyl kolee, ei oikeen välity noista kuvista se et se pohja oli oikeesti verenpunainen. Jännä! Liekö sit rautapitoista vettä tai jotain?