Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

#200 答え ~ answers

うなぎ丼 ♨ UNAGIDON

sunnuntai 20. kesäkuuta 2010

#200 答え ~ answers

Jeppaa, se on sit 200:s postaus nyt! Melkoisen monta ketaa on tullut höpöhöpöä täällä siis jauhettua. ^^;


Huu, sain monta kysymystä, Kiitos! :-)) Tässäpä siis seuraa vastauksia! Pistän ihan siinä järjestyksessä kun niitä tuli. :-)


#1 Onko japanin opiskelu mielestäsi helppoa? Missä näet itsesi töissä tulevaisuudessa? Onko alasi koulutuksella töitä tarjolla kotimaassa? Entä ulkomailla?

Japanin opiskelu ei ole helppoa! Vaikeaa on se. Täytyy kuitenkin opiskella niin paljon uusia kirjoitusmerkkejä. Kielioppi ei ole mielestäni erityisen vaikeaa, eikä kielen ääntäminen, mutta ne kirjoitusmerkit... Ne on kyllä vaikeita. Ei yksi ihmiselämä riitä kyllä tarvittavan määrän opiskelemiseen - edes japanilaisilla! ^^;

Vielä parisen vuotta sitten olisin sanonut että nään itseni japaninopettajana tulevaisuudessakin, mut nyt kun oon aloittanut nuo matkailualan opinnot, oon kiinnostunut monista muistakin jutuista. Nään tällä hetkellä itseni töissä matkailualalla, mutta japanin kielen/japanilaisten parissa. En sen tarkemmin osaa vielä sanoa... Ehkä se tässä selkenee? Mielelläni teen tosin vielä japaninopettajan keikkaakin!

Mä uskon että tällä yhdistelmällä japanologia-matkailuala on tällä hetkellä töitä tarjolla sekä Suomessa että ainakin täällä Japanissa. Japanologiasta jos puhutaan, niin opetus- ja kääntämishommia löytyy kyllä Suomessa tällä hetkellä aika hyvin.


#2 Ootko kokenut syrjintää Japanissa koska olet ulkomaalainen?

Ensimmäisen kerran kun kävin Japanissa, musta tuntuu et ei päästy joihinkin ravintoiloihin koska oltiin ulkomaalaisia. Nyt kun jälkeenpäin mietin asiaa, en kyllä keksi sille mitään syytä et miksei ois muka päästy, että oon järkeillyt että ehkä se oli vaan meidän ymmärtämättömyyttä; ravintola oli menossa kiinni/siellä ei ollut tilaa. Muutoin en kyllä koe, että mua olis syrjitty täällä. Kalmankalpea suomalainen on lähinnä vaan ihailun kohde. :-)


#3 Kuinka kauan olet opiskellut japania ja miten kauan meni ennen kuin hallitsit mielestäsi japania?

Aloitin japaninopiskelun lukion ensimmäisenä vuonna, 2003 tammikuussa. Lukion aikana kävin kaikki Jyväskylän kansalaisopiston tarjoamat japaninkurssit läpi. Lukion jälkeen pidin välivuoden töitä tehden ja rahaa Japaninreissua varten keräten, ja kävinkin tuon vuoden aikana ensimmäisen kerran Japanissa - ja rakastuin maahan. Reissun jälkeen hain opiskelemaan japanologiaa ja pääsin sisään; japanologian opinnot aloitin syksyllä 2006.

Japania olen opiskellut siis nyt noin seitsemän ja puoli vuotta, ja se on edelleen elinikäinen projekti. Vielä on opittavaa. Kesästä 2007 alkaen musta on kuitenkin tuntunut, että osaan japania. Tuolloin kävin mun toisella reissulla Japanissa; reissu kesti tällöin kuukauden. Tuntui että silloin selvisi maassa hyvin. Toisaalta nyt kun mietin sitä aikaa, oon kehittynyt taas huimasti. Kyllä, elinikäinen projekti on tämä japanin kielen opiskelu! :-D


#4 Kuinka monta kanji-merkkiä osaat kirjottaa?

Tää on tosi hankala kysymys, koska se määrä vaihtelee hirveesti sen mukaan, oonko Japanissa vai Suomessa. Nyt kun oon ollut Japanissa taas tän parisen kuukautta ja käyttänyt kieltä päivittän, osaan kirjoittaa ja lukea huomattavasti enemmän kuin niinä kausina Suomessa, jolloin en ole aikoihin käyttänyt japania. Tällä hetkellä voisin sanoa osaavani noin 1000 kanjia, eli puolet siitä, mitä täällä päivittäisessä käytössä on. Lukea osaan kuitenkin paremmin kuin kirjoittaa, ja kontekstista ymmärtää mitä joku kirjoitettu virke tarkoittaa, vaikkei jokaista kanji-merkkiä tuntisikaan.


#5 Tunnetko oloasi ollenkaan yksinäiseksi siellä Japanissa, varsinkin kun kihlattu on ilmeisesti täällä toisella puolella maapalloa? Miltä tuntuu kokea kaikkea käsittämättömän hienoa siellä ilman ihmistä, jonka kanssa kaikki jakaa?

Mulla on Kiotossa hyviä ystäviä ja esimerkiksi tuo mun parinvuoden takainen isäntäperhe, joten en oloani yksinäiseksi tunne. Luulen kuitenkin, että jos mulla ei olis mitään yhteydenpitovälineitä Suomeen, tuntisin oloni yksinäiseksi. Nyt kun voi kuitenkin olla päivittäin yhteyksissä tuttaviin sekä kihlattuun Suomessa, lukea kuulumisia Facebookista ja blogeista, irkata reaaliaikaisesti jne., koti-ikäväkään ei pääse samanlailla iskemään. Silti, en voi väittää etteikö mulla olisi ikävä mun kihlattua - tietysti on. Mut jokainen päivä on niin täynnä kaikkea, ettei ehdi pysähtyä sitä ikävää potemaan itsekseen jonnekin nurkkaan. Mun mielestä onkin tärkeetä, et lähtee mukaan kaikkiin juttuihin eikä jää vaan kotiin istuskeleen, niin välttyy siltä ikävältä - ja saa samalla aikaan ikimuistoisia kokemuksia.


#6 Minkä värinen sun "oma" eli alkuperänen hiusväri on?

Maantienharmaa. ;-D Täällä kuitenkin jos joku kysyy mun alkuperäistä hiusväriä (no ensin ne kyllä kysyy että onks toi sun oma hiusväri?), niin vastaan kinpatsu, eli blondi. Täällä se blondi on vähän häilyvämpi käsite kuin Suomessa; ei tartte olla kuin vaaleenruskeet hiukset niin on jo blondi. :-p Mä oon värjännyt tosin hiuksiani ala-asteelta saakka, joten en tiiä yhtään miltä näyttäisin mun alkuperäisellä värillä.


#7 Mitä ne ajattelee siellä Suomesta/suomalaisista?

Oon kuullut vain tosi positiivisia juttuja Suomesta. Suurinosa tietää, mikä ja missä Suomi on - on tullut kuitenkin vastaan japanilaisia, jotka ei oo kuulleetkaan Suomesta. Yleensä Suomeen liitetään täällä joulupukki, sauna, revontulet, kylmyys ja luonnon kauneus. Brändeistä Nokia ja Marimekko. Muumit myös! Suomalaisilla tuntuu olevan täällä hyvä maine, oon saanut vaan ihasteluja ja hyvää palautetta esittäytyessäni suomalaiseksi. :-)


#8 Maat jossa olet käynyt?

Japanin lisäksi Yhdysvallat, Venäjä, Italia, Espanja, Saksa, Viro sekä Ruotsi. Saksassa ja Venäjällä (sekä tietty täällä Japanissa) oon asunut isäntäperheen luona, muut on ollut enemmän tai vähemmän turistireissuja. Tai no, Italiassa käytiin kyllä latinanryhmän kanssa, joten kaippa se opintoreissuihin sit menee! Harmittaa kun Aasiaa en oo vielä päässyt kierteleen sen enempää... Onneks ens helmikuussa kuitenkin pääsen vaihtoon Koreaan, niin vähän tulee Aasiaakin enemmän nähtyä. Sieltä meinaan kyl tehdä reissun ainakin Kiinaan!



#9 Tykkäätkö eläimistä, onko sulla ollut lemmikkejä? Haluaisitko?

Tykkään eläimistä! Mulla, tai siis meidän perheellä, on ollut gerbiileitä, sekä niiden jälkeen kani. Kanikin on kyllä jo edesmennyt vuosia sitten, snif. Tällä hetkellä haluaisin koiran, mut meillä on nyt niin pieni kämppä että ei sinne oikeen mahdu. Sitten kun joskus muutetaan vähän isompaan, niin koira ois kyllä kiva!


#10 Koetko osaavasi japania täydellisesti? Huomaako ne siellä sun puhe"aksentista" ollenkaan ettet ole japanilainen?

En koe osaavani japania täydellisesti. Mut kyllä paljastaa jo se miltä mää näytän, et en oo japanilainen. ;-D Mut sit kun alan puhuun, tulee kyllä tosi yllättyneitä ilmeitä, ja hirveesti kehuja saa, kuinka puhuu kaunista japanin kieltä. Tätä saan kuulla päivittäin töissä asiakkailta. Monet on myös luulleet, että oon syntynyt ja elänyt koko elämäni Japanissa. Toisaalta sitten välillä puhun vähän outoja juttuja semmosten kanssa, kenen kanssa oon tekemisissä päivittäin. Tai jos keskustelun aihe on melko hankala. Sillon uskon kyllä et mun "aksentti" tulee esille.


#11 Top 5 -jutut mitä rakastat eniten Japanissa/Suomessa?

Nää on nyt semmosia juttuja mitä tuli ekana mieleen, eikä oo missään järjestykses, mut:

Japani: Se et kaupat (conbinit) on auki 24/7, ravintolaruokailun edullisuus ja ruuan maukkaus yleensäkin, onsenit, KIOTO, kesäyöt

Suomi: KESÄ, luonto, poikaystävä/perhe/ystävät, sauna, elämisen helppous (ilmainen koulutus, tukimahdollisuudet, edullinen asuminen, piiitkät kesälomat...)


#12 Mitä eroa huomaat suomalaisissa ja japanilaisissa?

Mun mielestä suomalaiset ja japanilaiset on loppujenlopuks aika samanlaisia. Ujoja, nautiskelijoita, luonnosta pitäviä. Design-maku on myös melko samanlainen. Kuitenkin esim. huumori eroaa aika paljon. Mun on välillä hankala tajuta tätä huumoria täällä, samoin mun esittämä huumori ei mee monesti yhtään perille. :-D Lisäksi japanilaiset ottaa mun mielestä työn vähän liian vakavasti verrattuna suomalaisiin. Täällä työ on elämä. Suomalaiset osaa ottaa vähän rennommin!


#13 Onko sulla tatuointeja? Tai onko sulla (ollut) lävistyksiä. Haluaisitko?

Ei ole tatuointeja, eikä lävistyksiä. Paitsi yhdet reiät korvissa, jotka oon ottanut viisivuotiaana. Sen jälkeen ei oo mittään lävistelty. Joskus halusin jotain lävistystä, mutta en enää. Tatuointeja en oo tainnut koskaan haluta. Tällä hetkellä en haluaisi tatuointeja enkä lävistyksiä. Täällä Japanissa niitä ei ainakaan oikeen hyvällä katsota. :-p Ja vaikka katsottaisiinkin, oon ihan tyytyväinen mun ihoon tällasenaan! :-D


#14 Mitä mieltä olet tuosta meidän koulusta ja opetuksesta?

Selvennettäköön, että tässä puhutaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu-linjasta. :-D

Mä olen pettynyt opetuksen tasoon. Jotkut opet on oikein ammattitaitoisia, mutta joidenkin opettajien oppettamat asiat oisin voinu itsekin opettaa ihan samallailla. -__- Mielenkiintoisia kursseja on kuitenkin onneksi ollut. Ja ainakin on helppoo ollut ton japaninopiskelun jälkeen! Mut liikaaaa ryhmätöitä! Haluis välillä vähän itsenäisestikin työskennellä, kun tuo aikataulujen yhteensovittaminen on melko hankalaa, ja jotkut ei oikeen anna panostaan siihen ryhmätyöhön ihan samallatavalla kuin itse, niin turhauttaa. :-p


#15 Mikä sai sinut harkitsemaan japanologian opiskelemista?

Olisin varmaan hakenut opiskelemaan japanologiaa heti lukion jälkeen, mikäli olisin tiennyt sellaisen olemassaolosta. Luin vepistä Vaasan japanologia-linjasta kuitenkin vasta hakuaikojen päätyttyä, joten odottelin sitten vuoden että pääsen taas hakemaan. Sain samana vuonna paikan myös Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, ja arvoin näiden kahden välillä, sillä olisin halunnut jäädä Jyväskylään poikaystävän luokse. Onneksi kuitenkin valitsin japanologian; tykkäsin tosi paljon, ja se on avannut mulle aivan mahtavia mahdollisuuksia.

No meni kyllä nyt vähän ohi aiheen tää vastaus hmm. Harkitsemaan sai se, et olin aikasemminkin opiskellut japania ja kiinnostunut kulttuurista, mut viimeinen silaus tuli siitä mun ensimmäisestä Japaninreissusta. Oli se niin mielenkiintoinen paikka tää Japani!


#16 Opiskeletko yliopistossa? Jos opiskelet, niin mistä ihmeestä japanologialaiset kirjoittavat kandinsa? Tai jos olet amkissa, mistä teet lopputyön?

Japanologian opinnot on yliopistotasoisia, ja mulla on vielä kandi sekä kaksi tenttiä tekemättä. Mut saa tosiaan nähdä saako niitä aikaiseksi tehtyä, kun oon jo siirtynyt tonne ammattikorkean puolelle lukeen matkailua. Kandi mua kiinnostais tehdä murteisiin liittyen - erityisesti tää kansain murre kiinnostaa. Vaihtoehtojahan nyt on vaikka mitä, mikä vaan jotenkin liittyy Japaniin. Eräs ystäväni (moi, Aino! ;-D) kirjoittaa tällä hetkellä japanologian kandiaan japanilaisten kevätlomamatkailusta.

Amkissa mulla on vasta yksi vuosi takana, joten en ole vielä päättänyt, mistä teen lopputyöni. Oon tosin harkinnut tekeväni toiminnallisen lopputyön järjestämällä ryhmämatkan Japaniin. Tervetuloa mukaan! :-D


#17 Mikä on karaokebravuurisi?

The Blue Hearts ~ Linda Linda






#18 Paras sekä turhin ostoksesi 100jenin kaupasta?

Hyvä kysymys! Hmm. Tällä reissulla varmaan paras on ollut tuo kattila. :-D Se on kestänyt hyvin tän pari kuukautta, eikä ollut tosiaan kallis nii. ;-p Myöskin eväsboksi aikoinaan oli aika hyvä, se on palvellut jo vuosia. Turhin taas... Hmm... Aattelin et niitähän on vaik kui monta, muttei tuukaan sit mieleen. Ehkäpä semmoinen miniminipyyhe, jota en ole kertaakaan käyttänyt, mut jostain syystä se oli saatava. :-D


#19 Paikka Japanissa, missä et ole vielä käynyt mutta haluaisit?

Tän reissun aikana tulee täydennettyä muutamat paikat, joissa ehdottomasti olen halunnut käydä, muttei vielä ole tullut käytyä. Mut niiden lisäksi, Okinawa!


Whee, semmosia. Kiitti kaikille kivoista kysymyksistä! :-)


Tähän loppuun vielä yks video tältä illalta. Oli tosi kiva ilta! Mut siitä lisää huomenna kuvaspämmin merkeissä. ;-) Öitääää!


6 kommenttia:

  • 20. kesäkuuta 2010 klo 21.25 , Blogger Misantrella kirjoitti...

    Eipä ole tullut aikaisemmin kirjoiteltua, vaikka olen blogiasi jo jonkin aikaa seurannut. ^^; Kiitos siis kaikista mielenkiintoisista postauksista, oma aikani Kiotossa jäi todella lyhyeksi, joten mukava lueskella vähän enemmän. ^^
    Okinawaa btw suosittelen kyllä ihan ehdottomasti, ei sielläkään kerinnyt kauhean kauaa oleilla, mutta siellä oli ihanan vihreää ja lämmintä! Churaumi aquarium on ehdoton vierailukohde. ^^

    Olen siis itse ollut Japanissa vaihto-oppilaana Chiba Universityssä 2005-2006.

     
  • 21. kesäkuuta 2010 klo 14.56 , Blogger Lotta | Watia.fi kirjoitti...

    Minya: Kiitos kommentista! ^^ Hoo, Okinawa on varmasti kiva! Pakko sinne on joskus päästä~

    Etkö ookin kotoisin Seinäjoelta? Muistan sut (jos oot sama ihminen! :-D) viimevuotisesta kirjastoillasta, jossa itte olin puhumassa animesta ja mangasta. :-D Te puhuitte siellä cosplaysta, eiks je? Tuo Chiban yliopistohan on Seinäjoen ammattikorkeakoulun yhteistyöoppilaitos? Vuosi sitten tutustuin sieltä Seinäjoelle vaihtoon tulleeseen Kana-nimiseen tyttöseen, tiedätkö hänet? :-)

     
  • 21. kesäkuuta 2010 klo 15.49 , Blogger Misantrella kirjoitti...

    Haha, joo olen. ^^ Mun ei ollut tarkoitus silloin olla muuta kuin näytillä, mutta niin sitä vaan joutui lehteen ja kaikkea. Naurettavinta jutussa on se, etten itse ole kertaakaan edes oikeasti cossannut mitään/ketään, aina vaan leikkinyt jotain lolia. Mutta nakki kun napsahtaa, niin minkäs teet...xP

    Joo, Seamkin kautta tosiaan sinne Chibaan lähdinkin, mutta en ole kyllä harmikseni tavannut ketää sieltäpäin tulleita vaihtareita. Johtuu kylläkin lähinnä vain siitä, että ehdin valmistua 2008 keväällä, enkä ainakaan siihen mennessä ollut tietoinen japanilaisista vaihtareista. =/

     
  • 21. kesäkuuta 2010 klo 18.17 , Blogger Lotta | Watia.fi kirjoitti...

    Ehkä sieltä ei tuu tännepäin niin usein niit vaihtareit sit... Kana oli tosiaan lukuvuoden 2008-2009, eli tuli sit just sun jälkeen. :-p

    Mut en tiedä, ehkä Seinäjoki ei oo ihan ykkösvaihtoehtona niillä Chiban yliopistolaisilla? :-D Kanakin oli jo hieman kyllästynyt koko kaupunkiin tos vaihtovuoden lopulla, heh. Ei mitenkään Seinäjokea sen kummemmin mollatakseni, mut onhan se aika pieni paikka semmoselle, joka tulee ihan Tokion kupeesta. :-D

     
  • 22. kesäkuuta 2010 klo 22.15 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

    Niin lisäys maihin jossa olet käynyt - Gibraltar :)

     
  • 23. kesäkuuta 2010 klo 5.36 , Blogger Lotta | Watia.fi kirjoitti...

    No jos Gibraltar lasketaan, niin sit lasketaan varmaan Vatikaanikin! ;-D

     

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu