Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

インターンシップについて ~ about the internship.

うなぎ丼 ♨ UNAGIDON

lauantai 6. helmikuuta 2010

インターンシップについて ~ about the internship.

Vähän on taas työharjoitteluun liittyvät jutut edenneet. Eilen oli tullut JAMKin kansainvälistymispalveluilta kirje, jonka mukaan saan koululta kolmen kuukauden työharjoitteluapurahan, jei! Vähän jännitin sitä että tuleeko sieltä kahdelle vai kolmelle kuukaudelle rahaa, sillä oon harjoittelussa vaan sen 2,5kk. Mutta koska oon Japanissa vielä sen täyden kolme kuukautta, päättivät he antaa minulle sen koko täyden kolmen kuukauden apurahan. :-)) Harjoitteluapuraha on tänä vuonna 400€/kk eli yhteensä koulu avustaa mun ulkomaanharjoitteluani 1200 eurolla. Tulee kyllä tarpeeseen! Apurahasta maksetaan 80% ennen vaihtoonlähtöä ja 20% vasta sen jälkeen, joten käytännössä tosta on mun Japaninajalle hyötyä sen 960 euron verran, mutta sekin on jo paljon. :-p Ja onpahan sit loppukesälle vielä vähän rahaa, eikä tili oo ihan tyhjä kun tulee takas... :-D



Tuo raha tulee siis oikeesti tosi tarpeeseen, sillä en tule saamaan Kiotosta ilmaista asuntoa. Ei oo Japani mikään kaikista halvin maa asua nimittäin... ^^; Työpaikalla on työntekijöille olemassa dormi, jossa suurin osa paikan työntekijöistä työskentelynsä ajan asuu. Nyt on kuitenkin semmonen tilanne että koska just ennen mun Japaniin saapumistani uudet yliopistosta valmistuneet on aloittaneet työskentelynsä ja tää dormi tulee todennäköisesti olemaan ihan täynnä näitä uusia, vakituisia työntekijöitä. Tietty jos siellä tilaa on pääsen mä sinne, jolloin voin asua ilmaiseksi. Suurella todennäköisyydellä joudun kuitenkin muualla asumaan.

Onneksi työnantajani on todella ystävällinen ja avulias, joten hän on järjestellyt mun asuntoasioitani siellä päässä. Hän kävi yhtä lähellä sijaitsevaa kämppääkin valmiiksi katsomassa ja lähetti mulle paljon kuvia sieltä. :-) Sovittiin nyt kuitenkin lopulta niin, että koska tulee paljon halvemmaksi ottaa kämppä viime hetkellä niin ootellaan viel ihan sinne viime hetkeen ennen kun saavun Japaniin ja kysellään sit vapaita kämppiä. Työnantaja sanoi että ei kannata huolehtia, et saan varmasti jonkun kämpän; jos en ihan työpaikan vierestä niin sit kuitenkin Hankyû-junalinjan varrelta, joka tonne Arashiyamaan menee. Et eiköhän tää oo aika win-win! Aina voi käydä myös niin älyn hyvä mäihä että siellä dormissa ois mulle tilaa, joten senkin takia on ihan hyvä odotella ennen vuokrasopimuksen tekemistä.



Tuossa on yksi kuva siitä kämpästä jota työnantaja kävi mulle katteleen. Aika perus japanilainen luukku. :-p Kämpän varusteluihin kuuluu just nuo sänky, pöytä, telkkari, ilmastointilaite, sit oma wc+kylpyhuone kylpyammeella, keittiö jossa jääkaappi, hella, tiskiallas ja mikro/grilli. Ja tohon vuokraan kuuluu ilmanen netti sekä kaikki sähkö, kaasu ja vesi mitä käyttää, eli mitään yllätyslaskuja ei enää pitäis tulla. Ihan hyvältä kuulostaa! En todennäköisesti tuu just tuota kämppää saamaan, mutta tuon tyylisen. Hinta on aika kallis, mutta työnantaja vähän puhui että jos hän siitä osan maksaisi. Se ois tosi hyvä! Sit se ois ihan ookoon hintanen.

En siis saa harjoitteluajalta palkkaa, mutta opintotuet rullaa kyllä ihan normaalisti, ja jos työnantaja tuosta kämpästä osan ystävällisesti maksaisi, niin kyl toimeen tullaan! ;-D Soittelin suurlähetystöön, ja koska en saa harjoitteluajaltani palkkaa, niin sanoivat siellä että en tartte työviisumia. Voin siis sillä turistiviisumilla olla reissussa, mikä vähentää paperisotaa ja on halvempaa. Jeahhh!



Vielä pitää vähän keksii et miten saisin kesältä opintotuen kun en kerkee kyl enää Suomessa sit kesätöitä tehdä palaamiseni jälkeen. Kesäkuulta saan tietty ton harjoittelun takia, mutta heinä- ja elokuu on vähän avoimia. X___X Ehkä heinäkuulta voisi saada tukee jos sais jotenki sen 5 opintopistettä heitettyy heinäkuulle sillä verukkeella et kirjoittelen sillon eniveis sen harjoitteluraportin. Sit elokuulle joku random 5op vielä... Mä nimittäin luulin, että jos oon vuoden aikana tehnyt opintoja tarpeeks, niin voin niitä pisteitä venyttää kesälle. Mut ei se nyt niin sit käynytkään, kun kävin Kelalla jutteleen. Jotain pitäis kesällä tehdä. ^^; Koitetaan keksii! Viel on siis paperisotaa jäljellä, mut vähän on sentäs edistyttykin!


Näkyyköhän tuo video ollenkaan, mikä tuossa pitäisi näkyä. Youtube toimi taas äsken mut nyt ei sit taas näy mitään. ^^; Noh, siinä pitäisi olla Olivia Lufkinin biisi A Little Pain.


3 kommenttia:

  • 6. helmikuuta 2010 klo 16.34 , Blogger Lilya kirjoitti...

    Oho, kyllä mä oon ainakin monta kesää nostanut tukea niin, että oon tehny niitä pisteitä joko ennakkoon tai sit esimerkiksi kesä- ja heinäkuussa tarpeeks kattamaan elokuunkin tuet. Eikä kukaan oo valittanu koskaan. :-)

     
  • 7. helmikuuta 2010 klo 11.55 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

    Mä taas tein viime kesän tentit syyskuussa eikä ainakaan vielä ole kuulunut mitään vinetystä. Noista käymistäni kursseista kun ei järjestetty kesätenttejä, plus olin vielä vähän väärässä maassakin. :D

     
  • 7. helmikuuta 2010 klo 12.53 , Blogger Lotta | Watia.fi kirjoitti...

    Joo, täytyy varmaan yrittää saada tuolta yhdeltä isolta kurssilta pisteitä kesälle, kun se ilmeisesti loppuis syyskuussa ja on siis nyt menossa. Ehkä se silleen onnais. ^^; Tai ehkä ton 15op:n harjoittelun sais jotenkin venytettyy kattamaan koko kesän... Pitää kysellä viel koululla vähän nimiä papereihin jos menis läpi. :-D Kiitti vinkeistä!

     

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu