Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

ユヴァスクラに帰ってきました ~ Returned back to Jyväskylä

うなぎ丼 ♨ UNAGIDON

torstai 23. syyskuuta 2010

Palasin eilenillalla takaisin kotiin piiiiitkän kolmen vuorokauden reissun jälkeen. Ei oo eläissäni kolme vuorokautta tuntuneet näin pitkiltä! Huh, väsy.

Maanantaina lähdettiin Helsingistä Vaasaan lentäen siten, että hotellilta lähdettiin matkaan jo viideltä aamulla. Huaa, ei siellä aamupalaakaan ollut vielä tarjolla kun oli niin aikaista. Vaasassa kyllä tosin sit syötiin aamupala Hotelli Vaakunassa, jossa yövyttiin seuraavat kaksi yötä.

Hotellilta lähdettiin Vaasan ammattikorkeakoululle joskus ennen aamuyhdeksää. Ammattikorkeakoululla järjestettiin World Cafe -niminen keskustelutilaisuus, jossa aiheena oli yrittäjyys ja yrittäjyyskasvatus. Siellä mun piti kääntää parin tunnin ajan erilaisia puheita, sekä olla japanilaisten apuna keskusteluryhmissä. Mä luulin, et mun pitäis kääntää vaan suomesta japaniin ja japanista suomeen (tähän mut palkattiin), mut lähes kaikki käännettävä olikin englanti-japani-englanti. Ammattikorkeakoulun jälkeen vierailtiin myös eräässä vaasalaisessa kielikylpypäiväkodissa.

Voin sanoo, et oli kyl hankalinta ja rankinta duunia mitä oon koskaan tehnyt! Vastaan tuli termejä, joita en oo koskaan kuullutkaan suomeksi/japaniksi/englanniksi, niin tulkkaappa nyt sit siinä. Mä en tajunnut, kuinka hankalaa tuo kääntämishomma voikaan olla. Toki kirjoitetun tekstin kääntäminen menee iisisti, mut sit kun pitäis oikeesti keskittyä koko ajan siihen mitä siellä puhutaan, ymmärtää kaikki sisältö, ja ihan samantien suoltaa se tieto niin hyvin kuin mahdollista ulos suustaan toisella kielellä. Huh! Ei mun pää kyllä kestäis tämmöstä työtä jatkuvalla syötöllä! :-D

Tuohon ensimmäiseen päivään kuului ammattikorkeakoulun lisäksi vierailu myös Vaasan yliopistolla, jossa sain onneksi kääntää hyvin mielenkiintoisen, Suomen ammattiliittotoiminnasta kertovan luennon suomesta japaniksi, niin se oli vähän iisimpää mitä tuo aamupäivä. Silti, en ees tiennyt mikä on ammattiliitto japaniksi (japanissa kun ei edes ole ammattiliittoja), niin onneks oli sanakirja mukana... :-D Mut kävipä sitten niin, et kun yritin puhua tosta luennosta ja sen sisällöstä myöhemmin äidilleni, niin mieleen tuli vain tuo japanilainen termi, 労働組合 (rôdôkumiai). Opinpahan ainakin muutamia uusia sanoja! :-D

Saman päivän iltana käytiin vielä illallisella Vaasan kaupunginjohtajan luona. Siellä oli kans iisi kääntää, kun kaupunginjohtaja puhui suomeksi, eikä termistö ollut outoa. Illallinen oli oikein maukas, ja kaupunginjohtajan edustustila tosi mageennäköinen. Illalla hotellille päästiin klo 21 jälkeen... Hullun pitkä päivä! Toisinsanoen, käänsin putkeen noin 12 tuntia tuona päivänä... Au, kyllä pää oli kippee!

Seuraavana aamuna kun heräsin, oli pää vieläkin järkyn kipee, nokka vuosi ja oli kuumeinen olo. Voihan möhlä! Heräilinkin yöllä kokoajan jostain syystä. Aamulla piti herätä seitsemältä, ja olin saanut ehkä muutaman tunnin nukuttua koko yönä. Olin ihan sekaisin!

Tän päivän ohjelmassa oli vierailu Vaasan energiaklusterin yrityksissä. Puheenaiheena oli tietysti siis energiantuottaminen, pääasiassa vaihtoehtoiset energiaratkaisut. Puhuttiin muunmuassa tuulivoimasta ja biokaasusta. Päästiin vierailemaan myös The Switch -nimisen yrityksen tehtaassa. Tosi mielenkiintoisia juttuja! Koska mää olin ihan pöhnässä, auttoi Kawasaki-sensei (Sapporon yliopiston professori, joka puhuu äidinkielensä japanin lisäksi lähes täydellistä englantia sekä ruotsia) mua käännöksissä. Huh, onneks! Olin vähän pihalla noista joistakin termeistä, kuten oli kyllä Kawasakikin. :-D

↑ Kun oltiin siellä The Switchillä, sinne tuli paikallisen Pohjalainen-lehden toimittaja ja valokuvaaja haastattelemaan meidän porukkaa. Huomasin eilen aamupalapöydässä tuon artikkelin lehdessä, joten pyysin, että saanko leikata sen talteen, ja annoin sit sen mukaan tälle delegaatiolle. Käänsin sen myös tietty heille japaniksi. :-)

Eilisaamuna matkattiin sitten Vaasasta takaisin pääkaupunkiseudulle. Eilisen ohjelmassa oli hyvin mielenkiintoinen vierailu Nokialle Espoossa. En ollut koskaan aikaisemmin käynyt siellä, mut oli kyl aika colee mesta!

↑ En ottanut muilla yritysvierailuilla ja muutenkaan ton koko reissun aikana kuvia koska olin töissä, mut Nokialla sain seurata vaan mukana näitä luentoja ja esittelyjä, sillä siellä oli mukana oma japanilainen opas (tuo nuori tyttö tuossa etualalla, asunut Helsingissä kolme vuotta).

Ensin meidät ohjattiin Nokian esittelyhuoneeseen, jossa meille esiteltiin viikko sitten Lontoossa julkaistu Nokia N8 -puhelin. Hienon esittelyn tekivät, ja kyllä tuo aika mageelta kapistukselta vaikutti. Esittelivät myös muitakin Nokian uusia puhelimia ja vempaimia.

Esittelyhuoneen jälkeen meille pidettiin vielä luento hyvinvoinnista Nokialla. Tää delegaatio oli jo ennakkoon lähettänyt kysymyksiä Nokialle, ja he sitten pyrkivät vastaamaan näihin tämän luennon muodossa. Jokaisella yritysvierailulla ne aina jotakin meille tarjos, mut parhaat tarjoilut oli kyllä Nokialla! Oli kahta erilaista itsetehtyä kolmioleipää sekä toooosi hyvää mansikkakakkua ja tietty mehua, teetä ja kahvia. Amnam. Tuo Nokian vierailu oli kyl ihan mahtavan mielenkiintoinen; sain itsekin luennosta paljon irti!

↑ Japanilaiseen tyyliin otettiin tietty ryhmäkuvakin. Tässä meidän koko delegaatio poislukien matkaoppaat, jotka ottivat kuvat. Mukana kuvassa myös Nokian edustajat.

Nokian jälkeen oli lounasaika, ja meille oli tilattu lounas jo ennakkoon japanilaiseen Koto-ravintolaan! :-D Hassua, että halutaan syödä ulkomaillakin sitä japanilaista ruokaa. Hassua oli myös, että meidän porukan lisäksi paikalla oli lounastamassa samaanaikaan toinen yhtä iso japanilainen ryhmä. Hih.

↑↑ Meille oli tilattu tämmöiset lounasboksit, jonka kyljessä oli tietty vielä riisiä ja misokeittoa. Japanilaista olutta ja sakeakin oli. Amnam!

Muutoinkin tän koko reissun aikana saatiin kyl ihan sikahyviä ruokia, ja sitä ruokaa oli tarjolla koko ajan. Uu. Miten pystyy taas palata päivärytmiin, et joutuu itse tekeen jotkut halpisruokansa... ;-p

Lounaan jälkeen ajeltiin bussilla Senaatintorille, jossa sitten hyvästelin porukan. Heille annettiin vielä tunti aikaa shoppailla Helsingissä, jonka jälkeen he suuntaisivat laivalla kohti Tukholmaa jatkamaan reissuaan. Oon kade, etten päässyt enää mukaan! ;-D

↑ Senaatintorilla oli eri maita edustavia Buddy Bears -patsaita. Oli aika mageita, kantsii käydä kattomassa! :-)

↑ Japanin patsas oli melko yksinkertainen.

↑ Suomen patsaassa (oikealla) oli juhannusteema.

↑ Etelä- ja Pohjois-Korean patsaat hengailivat sulassa sovussa vierekkäin! :-)

Semmoinen reissu. Rankka, mutta opettavainen!

↑ Sain tältä japanilaiselta ryhmältä tuliaiseksi muistikirjan, sekä neljä erilaista furoshiki-liinaa. Jee! :-))

Mulla ois vielä kuvia ja kerrottavaa viime viikkoisista synttäreistä sekä piraattiteemaisista Tursajaisista, mutta niistä sitten ensi kerralla~ Nyt pitäis jaksaa kouluun lähteä... :-D

• 23. syyskuuta 2010 klo 21.36 , Blogger samnot kirjoitti...

Voihan vaude! Rankalta kuulosti mutta onneksi on viikonloppu lähellä niin saat lepuuttaa aivoja :) Aika kummallinen juttu kun pitää ulkomaillakin syödä japanilaista ruokaa. Ehkä ne halus testata paikallista tasoa :D

• 23. syyskuuta 2010 klo 22.25 , Anonymous NgZ kirjoitti...

Kuulostaa siistiltä reissulta! :) Tuollaiset vierailut on tärkeitä ja varsinkin yritykselle tärkeää, että hyvä kuva eli pisteet Nokialle tällä kertaa :D

Toi on niin ihana toi ryhmäkuva kun yksi kaveri on peukku pystyssä ^^

• 24. syyskuuta 2010 klo 22.50 , Blogger Lotta | Watia.fi kirjoitti...

Joo huuu rankkaa oli mut kiva kokemus! Toi peukkua pitävä tyyppi oli tosi rento! ;-D

• 28. syyskuuta 2010 klo 19.55 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Tosi hyvin gambaroitu Lotta!! Oot mun idoli.

Piraattiasu oli tosi hieno, oot nii nätti <3
    Myöhäiset synttärionnittelut myös!

Ainu

• 28. syyskuuta 2010 klo 20.53 , Blogger Lotta | Watia.fi kirjoitti...

Kiitos Aino! :-) Rankkaa oli, mutta kokemuksen arvoinen reissu!